budowa

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

NIEZWYKŁA RZEŹBA Z GIĘTEGO DREWNA

Dwoje projektantów, trzy miesiące pracy i niezwykła trzymetrowa instalacja z amerykańskiego drewna liściastego. Rzeźbiarka Laura Ellen Bacon oraz projektant i producent mebli Sebastian Cox stworzyli niezwykłą konstrukcję „The Invisible Store of Happiness” z amerykańskiego klonu i wiśni. 

„THE INVISIBLE STORE OF HAPPINESS”
GŁÓWNĄ ATRAKCJĄ CLERKENWELL DESIGN WEEK

Dwoje projektantów, trzy miesiące pracy i niezwykła trzymetrowa instalacja z amerykańskiego drewna liściastego. Rzeźbiarka Laura Ellen Bacon oraz projektant i producent mebli Sebastian Cox stworzyli niezwykłą konstrukcję „The Invisible Store of Happiness” z amerykańskiego klonu i wiśni.

Ich rękodzieło można podziwiać na festiwalu Clerkenwell Design Week w bramie historycznego Muzeum Zakonu św. Jana w Londynie w dniach 19-21 maja 2015 r. Projekt powstał we współpracy ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).

Spektakularna instalacja składa się z mocnej, giętej na parze ramy, która przechodzi w cieńsze, skręcone i przeplatające się taśmy. Zbiegają się one w wirującej przestrzeni faktur i kształtów.

Invisible Store fot.Petr Krejci Invisible Store fot.Petr Krejci Invisible Store fot.Petr Krejci
Invisible Store fot. Petr Krejci

Autorem pomysłu jest projektant Sebastian Cox, znany z ręcznego wytwarzania mebli z materiałów odnawialnych pochodzących z brytyjskich lasów. Cox zainteresował się badaniami Oceny Cyklu Życia (Life Cycle Analysis – LCA) prowadzonymi przez AHEC, dzięki którym możliwe jest określenie wpływu na środowisko projektów wykonanych ze wszystkich gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Zgłębianie tego tematu doprowadziło go do Davida Venables, dyrektora AHEC na Europę.

„Kiedy rozpoczęliśmy ten projekt, nie mieliśmy pojęcia, czym to się skończy. Wiedzieliśmy za to, że powstanie instalacja ambitna, perfekcyjnie wykonana i dająca do myślenia.  Naszym zadaniem było wybrać właściwych ludzi, zaufać im i pozwolić im swobodnie działać. W procesie tworzenia ważne są relacje międzyludzkie – przy każdym takim projekcie uczymy się czegoś nowego o współpracy między ludźmi. Myślę, że jest to niezwykle cenne doświadczenie – powiedział  David Venables, dyrektor AHEC na Europę.

Sebastian Cox do współpracy zaprosił Laurę Ellen Bacon, ponieważ zawsze podziwiał jej wrażliwość artystyczną i poetyckie rzeźby z drewna wierzby.

„Jestem rzeźbiarką, więc szczególnie podobało mi się doskonalenie formy, które było możliwe dzięki pracy z tymi gatunkami drewna. Stworzyliśmy instalację, która jest elastyczna, a jednocześnie stabilna” – przyznaje Laura Ellen Bacon.   

POWSTAWANIE „THE INVISIBLE STORE OF HAPPINESS"

Amerykański klon i wiśnia zostały uformowane w eliptyczną ramę z ogromnymi łukami z drewna giętego na parze i elementami połączonymi na czopy bez użycia kleju. Stanowi to przykład kunsztownego rzemiosła.

Dzięki specjalistycznym maszynom, elementy tego stelażu można było pociąć na listwy i poddać gięciu i skręceniu. Najpierw jednak trzeba było namoczyć drewno w wodach Tamizy w pobliżu warsztatu Sebastiana Coxa w Woolwich. Listwy były następnie formowane ręcznie, układane i skręcane w przestrzeni, tworząc wirującą formę kształtów i tekstur, utrzymaną w ryzach potężnego stelaża.

Invisible Store fot.Petr Krejci Invisible Store fot.Petr Krejci
Invisible Store fot. Petr Krejci

„Największym wyzwaniem była ta wielka niewiadoma, którą poznawaliśmy tydzień po tygodniu, wymieniając się pomysłami i rozwiązaniami twórczymi. Czy uda się gięcie na parze? Czy obrabiarka wytrzyma tyle godzin pracy? Czy dłuta się nie zużyją, gdy będziemy robić otwory w łuku? Czy połączenia na zamek wytrzymają? Czy listwy się zegną? Czy konstrukcja zmieści się w drzwiach warsztatu? Odpowiedzi na nie poznawaliśmy po niezliczonych próbach, odkryciach, eksperymentach i stworzonych prototypach. W tę instalację włożyliśmy naszą pasję do tworzenia, ale także nieprzespane noce i długie godziny dyskusji. Jest to największy projekt, jakiego do tej pory się podjęliśmy. Nie udałoby się to nam, gdyby nie kreatywność Laury, jej doświadczenie i spokojna natura” – zwierza się Sebastian Cox.

ASPEKT ŚRODOWISKOWY

Amerykańskie lasy liściaste są zarządzane w zrównoważony sposób. Dodatkowo AHEC już od kilku lat inwestuje w projekt Oceny Cyklu Życia dla wszystkich gatunków amerykańskiego drewna liściastego, dzięki której jest możliwe sprawdzenie wpływu produktu wykonanego z surowca na środowisko i tworzenie profili środowiskowych projektów. Taki profil został stworzony także dla instalacji „The Invisible Store of Happiness”.

Invisible Store fot. Petr Krejci Invisible Store fot. Jon Cardwell
Invisible Store fot. Petr Krejci Invisible Store fot. Jon Cardwell

„Możemy teraz tworzyć precyzyjne profile środowiskowe dla każdego projektu, w który się angażujemy. Fakt, że możemy zbierać dane i matematycznie modelować produkty z drewna jest tak ważny, jak same liczby. Dlaczego? Ponieważ pokazujemy branży, co jest możliwe, a także uwrażliwiamy projektantów na nowatorskie rozwiązania. Wiem, że już wkrótce nadejdzie czas, gdy wszystkie produkty będą poddawane ocenie środowiskowej opartej na Ocenie Cyklu Życia” – powiedział David Venables, Dyrektor AHEC na Europę.

Sebastian Cox dodaje: „Możemy także korzystać z danych AHEC i Służby Leśnej Stanów Zjednoczonych i  obliczyć, w jakim czasie  w amerykańskich lasach odnawiają się zasoby drewna, z którego korzystamy. Zafascynowała mnie szybkość, z jaką odnowiło się drewno, które użyłem do projektu The Wish List zaprezentowanego na Festiwalu Designu w Londynie w 2014 roku. Uważam, że środowisko projektantów powinno być bardziej świadome istnienia Oceny Cyklu Życia oraz, że powinniśmy zwracać uwagę na aspekt ekologiczny naszej pracy . Z drugiej strony, ludzie powinni móc poznać rzeczywisty wpływ na środowisko rzeczy, które kupują. Projekty takie jak ten pokazują, jak ważnym aspektem rzemiosła jest Ocena Cyklu Życia”.

Miękki klon amerykański

Wygląd miękkiego klonu amerykańskiego jest bardzo zbliżony do twardego klonu amerykańskiego, ale ze względu na większy obszar występowania jest on bardziej zróżnicowany kolorystycznie. Drewno bielu jest jasne, a drewno twardzieli ma kolor od jasno- do ciemnoczerwonobrązowego. Miękki klon amerykański ma zazwyczaj prosty układ włókien. Ten gatunek drewna jest często używany do produkcji mebli, boazerii oraz stolarki wewnętrznej. Jego drewno łatwo poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej.

Wiśnia amerykańska

Wiśnia amerykańska to wysokiej klasy drewno z jasnokremową bielą oraz wyrazistą czerwonobrązową twardzielą, która ciemnieje w wyniku starzenia się drzewa. Drewno to charakteryzuje się drobnym, jednolitym usłojeniem o prostych włóknach oraz gładką strukturą. Gatunek ten zdobył popularność ze względu na subtelny rysunek słojów i ciepłą kolorystykę. Wiśnia amerykańska ma szeroką gamę zastosowań w produktach, takich jak stolarka architektoniczna, meble, szafki kuchenne, podłogi oraz instrumenty muzyczne. Jest to drewno o średniej gęstości i dobrze poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej. Posiada średnią wytrzymałość i odporność na obciążenia dynamiczne.