budowa

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

NOSPR - architektoniczny i technologiczny majstersztyk

Centrum Katowic. Czterohektarowa działka. Sześć lat projektowania i budowania. Miejsce dla 1800 melomanów. Przedstawiamy siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR).

Centrum Katowic. Czterohektarowa działka. Sześć lat projektowania i budowania. Miejsce dla 1800 melomanów. Przedstawiamy siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR). Kolejny przykład nowoczesnej polskiej myśli architektonicznej i technologicznej perfekcji.

Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR)
Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR). Fot. Bartek Barczyk
Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR)

Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, powstała na opustoszałym po dawnej kopalni terenie. Otoczony placami, parkiem miejskim, fontannami, labiryntem i amfiteatrem obiekt, od momentu otwarcia stał się kulturową Mekką Śląska.

NOSPR to miejsce wielowarstwowe, pełne przeróżnych struktur, materiałów i faktur, których zastosowanie ma na celu dostarczenie wyjątkowych emocji podczas spotkań muzyków i melomanów. Znacznie budowy tego ośrodka dla środowiska muzycznego podkreśla fakt, iż w jego tworzenie zaangażowały się takie sławy jak Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki czy Krystian Zimerman.

Projekt nowej siedziby NOSRP wyłoniono w międzynarodowym konkursie. Za finalną koncepcję odpowiadał Konior Studio, jednak w projekt było zaangażowanych wielu specjalistów od akustyki, muzyków i rzemieślników. Realizacją obiektu zajęła się spółka Warbud. Przed wykonawcami stało naprawdę duże wyzwanie.  – Ten projekt był bardzo ciekawy pod względem konieczności zastosowania nietypowych rozwiązań wykonawczych – uważa Piotr Kazimierczak, doradca techniczno-handlowy firmy UZIN, jedna z osób odpowiedzialnych za dostarczenie na tę inwestycję odpowiedniej chemii do montażu podłóg drewnianych i wykładzin.

Gmach ma prostą i zwartą bryłę o dwoistym charakterze. Jednoczenie jest to obiekt nowoczesny i zarazem nieodstający od tradycyjnej śląskiej zabudowy. Z zewnątrz wzrok przyciąga ceglana elewacja, którą przecinają wejścia i okna. Do jej wykonania użyto dwóch rodzajów cegieł, wypalanych w XIX-wiecznym zabytkowym piecu Hoffmana na Dolnym Śląsku. Aby nic nie mogło zakłócić odbioru muzyki, wszelkie „głośne” instalacje zostały odsunięte od sali koncertowej i ukryte w osiemdziesięciu zewnętrznych kominach.

Idealnie brzmienie i niepowtarzalny efekt wizualny – wyzwanie dla akustyków i rzemieślników

To właśnie sala koncertowa jest sercem budynku. Nad jej najważniejszym walorem – mistrzowską akustyką – pracowała firma Nagata Acoustics – światowi eksperci w tej dziedzinie. Było to również ogromne wyzwanie dla wykonawców elementów wnętrza. – Sala ma zaokrąglony kształt, dlatego parkiet, każda deska musiała być zrobiona w łuku na specjalnych maszynach cyfrowych – wyjaśnia Piotr Kazimierczak. – Dodatkowo, w posadzkach znajdują się otwory akustyczne przez które dostaje się powietrze. Bardzo ważne było zatem, by przy wyrównywaniu powierzchni ich nie zalać.

Wnętrze sali łączy ze sobą dwa światy – drewna i betonu. Surowy charakter betonowych elementów przełamano miękką, falującą strukturą. Ciepła wnętrzu dodało brzozowe drewno połączone z egzotycznymi gatunkami. Jej ogromna przestrzeń, zdolna pomieścić 1800 słuchaczy, otoczona jest pokojami administracyjnymi i warsztatowymi. Czterokondygnacyjna rama, w której znajduje się ponad 400 pomieszczeń mieści m.in. kameralną salę na trzysta osób, sale prób, garderoby i studia nagrań, a także kantynę oraz skromnej wielkości hotel.

Wyjątkowe miejsce wymaga najlepszych materiałów

W przypadku tego typu inwestycji nie ma miejsca na kompromisy. Jakość materiałów musi być jak najwyższa, by zapewnić odpowiedni komfort pracy muzykom, a ich słuchaczom dostarczyć niepowtarzalnych wrażeń dźwiękowych. Nie dziwi zatem, że do współpracy została zaproszona firma UZIN – producent najwyższej jakości chemii do montażu i pielęgnacji podłóg.

- Zadania dla naszych produktów w tym przypadku były dość standardowe – mówi Piotr Kazimierczak z firmy UZIN. –Trzeba było odciąć wilgoć na posadzce betonowej, wyrównać ją i następnie przykleić parkiet bądź wykładzinę. W swoim portfolio mamy do tego właściwe produkty.

Wyzwaniem było odcięcie wilgoci na posadzce betonowej, która miała około 4% wilgotności. Maksymalna dopuszczalna wilgotność podłoża przed układaniem posadzki drewnianej to 2% CM dla podkładów cementowych. W przypadku budynku NOSPR fachowcy mieli do czynienia z wilgotnością szczątkową, dlatego można było zastosować dwuskładnikową żywicę – grunt odcinający wilgotność nawet do 10% CM – UZIN PE 480.

Zagruntowana posadzka pod parkiet została wyrównana za pomocą masy wygładzającej UZIN NC 170, a podłogę przyklejono klejem Pallmann P8. Na zakończenie realizacji części parkietowej, drewno wykończono olejem Pallmann Soya Base w kolorze wyprodukowanym na zamówienie. – Na potrzeby tego projektu przygotowaliśmy specjalny kolor oleju, dokładnie taki, jaki został zaprojektowany przez architekta – wyjaśnia Piotr Kazimierczak.

Chemii marki UZIN użyto także do przygotowania podłoża pod wykładziny i ich przyklejenia. Częściowo była to wykładziny dywanowa, którą przyklejono przy pomocy kleju UZIN KE 418, a częściowo wykładzina w formie płytek, do przytwierdzenia których użyto płynu stabilizacyjnego UZIN U 1000. – Mimo iż nasza chemia często jest stosowana przy dużych realizacjach, przedsięwzięć tego rodzaju w Polsce nie ma wielu. Można więc powiedzieć, że z pewnością będzie to realizacja, która trwale zapisze się w historii naszych osiągnięć – dodaje ekspert firmy UZIN.

galeria_252  

 

Galeria zdjęć do artykułu